Kuszące kształty, dobrane ze smakiem kolory, subtelne światło i dyskretna elegancja – kto wie jak oczarować swojego klienta, ten ma sukces w kieszeni. Klienci kupują wszystkimi zmysłami, coraz częściej też doceniają sklepy, które są nie tylko dobrze zaopatrzone, ale robienie w nich zakupów to czysta przyjemność.
O najnowszych trendach w wyposażaniu i projektowaniu sklepów rozmawiamy z Witoldem Gradzikiem, Dyrektorem Biura Projektowego w firmie Wireland sp. z o.o. z Bytowa.
– Czym powinien się kierować właściciel sklepu, który chce wyróżnić się na tle innych placówek handlowych po to, żeby pozyskać klientów?– Warto podkreślić indywidualny charakter sklepu i postawić na oryginalny design. Klienci potrafią to docenić. Najważniejszy jest niebanalny pomysł, ale liczy się również odpowiedni dobór oświetlenia, detali oraz jakość materiałów użytych do wyposażenia sklepu.
– Bywa Pan na najważniejszych targach branżowych, między innymi w Mediolanie, czy w Dusseldorfie. Jakie trendy obowiązują obecnie w branży wyposażania sklepów?
– Z pewnością minimalizm. Dzięki zaprojektowaniu mebli sklepowych pod wymiar możliwe jest optymalne wykorzystanie przestrzeni sklepowej. Obowiązują proste, eleganckie, wręcz minimalistyczne formy. Ciekawy efekt daje też łączenie stylów nowoczesnego i retro. Dobrze wygląda na przykład nowoczesny, ażurowy regał druciany w sekcji winnej, z dodatkiem postarzanego drewna lub cegły, imitującej piwniczki w winiarni. Podobnie nowoczesne w swojej formie regały zastosowane w stoisku warzywnym można łączyć z koszami wiklinowymi w stylu vintage do ekspozycji owoców i warzyw.
– Czy atrakcyjny wygląd sklepu wpływa na zyski ze sprzedaży?
– Konsumenci chcą mieć przekonanie, że kupują towar najlepszej jakości. Na ich wybór wpływa cena, cechy produktu, ale też opakowanie produktu oraz otoczenie, w jakim podejmują decyzje o zakupie. Z doświadczenia firmy, w której pracuję – fabryki Wireland sp. z o.o., produkującej systemy regałów sklepowych Solid York – wynika, że właściciele sklepów, którzy zdecydowali się na odświeżenie wizerunku swojej placówki handlowej zgodnie z naszymi wskazówkami, zwiększyli o kilkadziesiąt procent swoje obroty. Mogę tu wymienić chociażby przykład PSS Społem w Częstochowie, która zanotowała wzrost sprzedaży o 30% po tym, jak wymieniła regały sklepowe na nasze Solid Yorki. Zarząd spółdzielni szybko zdecydował się na metamorfozę kolejnych dwóch swoich sklepów, widząc takie wyniki.
– Czym się kierują właściciele sklepów podejmując decyzję o zainwestowaniu w nowe regały?
– Na pewno zwracają uwagę na jakość ekspozycji towarów. Dodatkowe kryteria to wysoka jakość wykończenia i trwałość. Meble muszą mieć też odpowiednią do potrzeb nośność, pozwalać na wygodne użytkowanie przez konsumentów i zapewniać bezpieczeństwo obsługi. Dobrze jest, kiedy są na tyle uniwersalne, a do tego mobilne, że pozwalają na zmianę ich wykorzystania bez konieczności ponoszenia kolejnych kosztów. Inwestorzy chcą też przygotowania projektu, wizualizacji i wsparcia w przeprowadzeniu inwestycji na każdym etapie.
Projektując wyposażenie sklepu dla naszych klientów biorę zawsze pod uwagę ich oczekiwania. Często robimy meble prototypowe, pod konkretne zamówienie. Pracujemy z klientem bezpośrednio na obiekcie, udzielamy na miejscu porad i konsultujemy na każdym etapie prowadzenia inwestycji. Właściciele coraz częściej chcą wysokiej jakości materiałów, elegancji i dobrego smaku. Sklep jest przecież wizytówką swojego właściciela.
– Firma Wireland pomagała w wykreowaniu wizerunku nowego formatu sklepów sieci Żabka, mocno ostatnio reklamujących się Freshmarketów. Gdzie jeszcze można zobaczyć Państwa wzornictwo?
– Rzeczywiście, jeśli chodzi o Freshmarkety na Pomorzu, możemy się pochwalić, że poza wyposażeniem chłodniczym projektowaliśmy te placówki w całości „pod klucz”. Dla sklepów sieci Żabka nasze Biuro Projektowe stworzył system stelaży umożliwiający wpięcie większej liczby półek. Takie rozwiązanie sprawdza się też w przypadku regałów dla drogerii, aptek i sklepów przy stacjach benzynowych, gdzie na niewielkiej powierzchni trzeba wyeksponować dużo towaru. Nasze Solid Yorki można spotkać w sklepach PSS Społem, Delikatesach „Stara Wędzarnia”, sklepach sieci Piotr i Paweł, Tesco, Netto czy Intermarche. Specjalizujemy się w wyposażaniu markowych delikatesów i sklepów sieciowych, ale trafiają do nas też właściciele małych sklepów, którzy oczekują wyposażenia ich placówki handlowej w wysokim standardzie.
– Firma Wireland duży nacisk kładzie na interesujący styl projektowanych wnętrz?
– Projektujemy po prostu piękne meble. Zauważają nas obecnie nie tylko w branży wyposażania sklepów, ale też właśnie w meblowej, ze względu na eleganckie wzornictwo i różnorodność materiałów, jakie stosujemy w naszych aranżacjach. Zostaliśmy zaproszeni przez Nowy Styl – czwartego na świecie gracza w branży meblowej – do udziału w projektowaniu i wyposażaniu Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu. To budynek zabytkowej elektrowni, do którego dobudowano nowoczesny obiekt, gdzie na ponad 5 tys. metrów powierzchni zaprojektowano kilka sal wystawowych, kino, bibliotekę, pracownię multimedialną, księgarnię, sekcję kawiarnianą i sklepy. Jednym z pomysłodawców tej inwestycji oszacowanej na ponad 22 mln zł jest honorowy obywatel Radomia, reżyser Andrzej Wajda. Efekty naszej zespołowej pracy będzie można zobaczyć już wkrótce – uroczyste otwarcie obiektu z udziałem pani premier Ewy Kopacz zaplanowano na 6 listopada.